lördag 6 mars 2010

The Architecture of Per Friberg














Den här boken består framförallt av bilder på fyra av Per Fribergs projekt. Den inleds med en essä av Thorbjörn Andersson och sedan presenteras projekten med många helsidesbilder, plan och en kortare text. Bilderna är fantastiskt vackra och om man ska utgå från den enda plats av de fyra jag varit på ger de en rätt bra bild av platserna.

Essän är intressant och precis som i boken "Tre mästare, tre trädgårdar" (som jag ska skriva om så småningom) slås jag av hur mycket han har hunnit med. Det har studerats både här och där, det har ritats stora landskapsrum och små privatträdgårdar, det har undervisats och drivits företag. Jag antar att svaret är att på den tiden fanns det hemmafruar som kunde ta hand om all markservice så att männen kunde koncentrera sig på arkitekturen.

Det enda jag tycker är lite tråkigt med boken är urvalet av projekt. De som visas är: Fribergs egna hem i Bjerred, Augerums griftegård, Fribergs egna sommarhus i Ljunghusen samt Görvelns griftegård. Vi pratar ju om en av Sveriges största landskapsarkitekter, han har väl ändå gjort något mer att visa upp än två av sina egna trädgårdar. Verkförteckningen i slutet tar upp en dryg A4-sida och då är den ändå ett urval. Men det är en mycket fin bok, väl värd att skaffa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar