torsdag 29 december 2016

När Sverige faller

 

Jag älskar dystopier. Det är kanske min favoritgenre till och med. Därför var jag som ni förstår väldigt nöjd med att hitta en dystopisk serie som utspelar sig i Sverige!
I Sofia Nordins serie (En sekund i taget, Spring så fort du kan och Som om jag vore fantastisk) drabbas mänskligheten av ett väldigt snabbverkande virus och nästan alla dör. De enda som överlever är barn och ungdomar, och de är verkligen inte många. Böckerna handlar om att försöka bygga upp någon slags tillvaro igen, att överleva i en främmande värld där man samtidigt blir tvungen att bygga nya relationer för att klara sig.
Jag var väldigt imponerad över hur författaren lyckas skriva så trovärdiga tretton-fjortonåringar. De är OTROLIGT irriterande ibland. Ologiska. Korkade. Reagerar på helt fel saker och missförstår varandra på alla möjliga sätt. Men det är just det som känns så sant. Man är inte så himla smart när man är fjorton.
Jag sträckläste de här böckerna på Storytel och hoppas att det kommer en fortsättning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar