torsdag 5 juli 2012

Landet bortom haven - Tamara McKinely

Fiskarflickan Susan och den unge adelsherren Jonathan är oerhört förälskade, och de tänker gifta sig vad än omgivningen har att säga om saken. Först ska bara Jonathan ut och resa lite. Han har nämligen fått möjlighet att följa med på en expedition till fjärran exotiska länder, och äventyrlig som han är tvekar han inte en sekund.
   Susan väntar tålmodigt hemma i byn, men olyckliga omständigheter gör att hon blir tvungen att gifta sig med en annan man innan Jonathan har återvänt. Vi får följa Susan och Jonathan under många år, från England ända till den nya kolonin Australien där livet är ännu hårdare än i fiskelägret som Susan är van vid.

Jag tyckte verkligen att det lät intressant att läsa om straffångarna som skeppades till Australien och som kom att bygga upp en ny nation, men tyvärr är den här boken inte särskilt bra. I stort sett samtliga karaktärer är oerhört irriterande och den romantiska kärlekshistorien får jag liksom aldrig någon förståelse för. En positiv sak är iallafall att boken inte är särskilt smörig (vilket historiska kärleksromaner ibland kan vara..), tvärtom får Susan och hennes familj verkligen kämpa för att kunna ha en någolunda dräglig tillvaro. Jag irriterade mig en del på de konstiga tidshoppen: plötsligt har det gått flera månader, ibland flera år. Näe, jag skulle inte rekomendera den här boken, det måste finnas bättre romaner om Australien som fångkoloni. (Tipsa gärna, jag är fortfarande nyfiken på temat!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar