onsdag 12 december 2012

Julkalender 12e december


“ ‘Jag håller på att plocka fram alla julsakerna, ja, jag vet, jag vet, det är bara oktober, men det är så mycket skit som ska fram, ja, du vet hur det är’.
Benjamin ser sig omkring i rummet där det står kartonger på golvet, i soffan och på soffbordet, alla fulla med julsaker: julgransprydnader, små tomtar, stora tomtar, avklädda tomtar, glitter, girlanger, adventsljusstakar, bonader, julkrubbor, dukar, julbockar...
‘Faktiskt inte’, säger Benjamin. ‘Du förstår, som vittne firar jag inte jul’. 
Den andre viftar undan honom.
‘Men snälla lilla hjärtat, jag är jude, jag firar inte heller jul, men nu pratar vi om att dekorera lägenheten och då är jag helt med’.”

 
Torka aldrig tårar utan handskar, Jonas Gardell




Bilden föreställer mitt (Jennys) favoritjulpyssel: Bajstomten.

Han kom till i första eller andra klass, alla barn fick göra
likadana tomtar efter fröken Evas förlaga. Namnet kommer
av formen, såklart.  





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar