torsdag 23 maj 2013

Blommiga böcker

Började fundera på hur många böcker om blommor jag har hemma, så jag var så klart tvungen att ta fram dem och göra ett inlägg om dem. Detta är böckerna som bara handlar om blommor, jag har ju en del om trädgårdar också. Väldigt många bra böcker, insåg jag när jag tittade på den hyllan. Borde plocka fram dem lite oftare känner jag. Det börjar bli dags för en ommöblering av bokhyllorna känner jag, så att vi ser lite mer vad vi har.

Först ut är en riktigt torr bok, men så praktisk.
Krok och Almquists Svensk flora är av typen som inte har bilder utan där du får avgöra om växten har kala blomskaft (dvärgtranbär) eller finludna (tranbär). Nyckling, alltså. För den som möjligtvis inte ägnat sig åt sådant börjar man med att räkna ståndare (tack Linné) och kommer då till en klass, fortsätter titta på de utmärkande dragen för att hitta till familj och släkte och till sist titta på eventuell ludenhet, bladform och annat för att komma fram till arten. Det är roligt, men jag har inte gjort det sedan botanikkursen för cirka tio år sedan, så jag vet inte hur bra det skulle gå nu. Om det är för svårt kan man ju alltid välja en fältflora med bilder.
Det är dock inte säkert att det blir lättare, man bör veta lite om blommor för att hitta här också. Jag har inte använt den här så mycket, såg inte förrän nu att det finns en nyckel i början av den här också. Där ser man. Det finns floror som är indelade efter blomfärg också har jag sett, det verkar mycket praktiskt om man inte vet var man ska börja leta.

Två böcker om perenner har jag. Båda har liknande upplägg, lite allmänna tips och förslag och sedan beskrivningar och bilder på perenner. Den vänstra är lite mer omfattande, men de är bra komplement till varandra.

Den här boken om tulpaner köpte jag framförallt för de vackra bilderna i den. Den är mycket lämplig att bläddra igenom på vintern när man knappt kan tåla sig till våren.

Jag vet inte om gräs får räknas som blommor? De blommar ju i alla fall och är ovärderliga inslag i planteringar. Den här boken är också uppbyggd med en allmän del i början med tips och råd och sedan presentation av olika arter. Nu blev jag sugen på att plantera gräs på balkongen igen, men det lär inte fungera den här gången heller. Katterna gillar visserligen när jag planterar gräs, men gräset blir desto ledsnare och väldigt uppätet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar