onsdag 21 september 2016

Stark som en björn, snabb som en örn


Såg ni tv-programmet Gympaläraren på SVT? Om inte, gör det! Så himla bra. Jag var verkligen en sån högstadie(och låg-mellan och gymnasie)elev som verkligen hatade gympa av ungefär ALLA skäl som eleverna i skolan Kalle Zackari Wahlström besökte tog upp. Så viktig (och underhållande) tv! Som positiv bieffekt gjorde den mig också helt sjukt sugen på att träna. Kan typ inte komma ihåg när det hände senast... jag gillar verkligen inte träning, mycket på grund av att jag fortfarande har den där himla skolgympan kvar i mig - känslan av att vara dålig, av att är man dålig ska man gå åt sidan och låta dem duktiga ta bollen, av att man inte är bra/stark/snabb/nog för att ens försöka sig på några nya sätt att träna. Men nu hände det faktiskt, jag blev sugen.
Efter att ha sträckkollat på alla avsnitt av Gympaläraren blev jag jätteglad när jag kom på att även om just sen serien tog slut så finns det ytterligare en träningsserie med Kalle på SVTplay: Svett och etikett. Där testar han nya träiningsformer, allt från truppgymnastik till maratonlöpning. Också väldigt inspirerande! Alltså till den grad att jag typ vill önska mig kettlebells i julklapp.
Nästa naturliga steg för mig var såklart att läsa Kalle Zackari Wahlströms träningsbok Stark som en björn, snabb som en örn. Det är ingen instruktionsbok i hur man gör när man tränar, det är mer en peppbok som uppmuntrar till att våga testa och att köra sitt eget race. Inte så mycket nytt för den som sett tv-programmen, men kul och uppmuntrande och tillåtande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar