onsdag 26 april 2017

Ett återbesök i Sweet Valley


Som många andra läste jag med förtjusning alldeles för många böcker om tvillingarna i Sweet Valley som tolv-trettonåring. Ja, och längre än så. Bokserien blev ett slags guilty pleasure som jag gärna har återkommit till då och då - det är så otroligt korkade och lättsamma böcker som dessutom ger mig en mysig nittiotalsnostalgi. Det finns, för den oinvigde, ungefär en miljon tvillingböcker. En serie om när de går i sexan (femhundra tusen böcker ungefär, och tiden går aldrig och de börjar aldrig sjuan), en om highschool (femhundra böcker till, de går hela tiden i samma årskurs), en om när de går i låsgstadiet, en om college och en släktsaga om deras förfäder. Alltså.. det är lite sjukt.

Har ni redan läst hela miljonen böcker? Fear not, det har kommit en ny! I Sweet Valley confidential får vi möta tvillingarna som vuxna. Elisabeth och Jessica är tjugonio år, fortfarande med underbart v vackert blont hår, ögon med samma färg som havet och ooootroliga figurer. De är med andra ord fortfarande underbara. De är också väldigt osams efter att Jessica stulit Elisabeths pojkvän. Jessica bor kvar i den californiska småstaden men Elisabeth är en kämpande "journalist" på en gratistidning som recenserar off-broadwaypjäser. Jessica lever i en fin och kärleksfull relation, brinner för sitt yrke som hon är väldigt duktig på och är uppslukad av ångest och saknad efter sin syster, Elisabeth är rasande och hämndlysten. Personlighetsmässigt har det alltså hänt lite med tvillingarna. Kvalitetsmässigt har det dock inte hänt så mycket sen sist, det inte en särskilt välskriven bok vi snackar om här. Det hade jag inte heller väntat mig (hallå, har läst iallfall en halv miljon tvillingböcker), men däremot hade jag väntat mig att det skulle vara lite... roligare. Tyvärr tyckte jag att det här var en riktigt seg bok. Den går mest ut på att Elisabeth gnäller runt i storstan i en evighet - det händer nästan ingenting.
Det är lite kul att få veta vad som hänt med många av karaktärerna från förr, men de flesta uppdateringarna vävs knappt in i handlingen utan kommer som märkliga instick som inte alls behövs. Boken är 100% skriven för gamla fans, har man inte läst de gamla böckerna finns det absolut INGET att hämta här. För oss som känner till Sweet Valley (men vad ÄR det för namn på en stad egentligen?!) är det lite småkul med ett återbesök, men inte mycket mer än så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar