lördag 4 november 2017

Helgfrågan

Jag tror det här blir första gången som Boklandskap hakar på Helgfrågan från Lottens bokblogg. Bättre sent än aldrig!

Denna vecka är frågan Hur sorterar du böckerna i din bokhylla? Bonusfråga: Hur ser din bokhylla ut nu?

Vi har tre bokhyllor. De två huvudbokhyllorna är platsbygda (av oss själva) och finns i det vi kallar biblioteket. 


I den raka hyllan har jag och min man två hylldelar var där vi mestadels förvarar skönlitteratur. Den sorteras strikt efter författarens efternamn, oberoende av genre. I min hylla finns även en sektion med seriealbum (också sorterade på efternamn), och längst ner där hyllplanet är lite högre har vi en lång rad facklitteratur - mestadels i ämnena konst, kultur och sjöfart. 


Den runda hyllan innehåller facklitteratur, varav en ganska stor del kurslitteratur. Här har vi försökt sortera efter ämnen, men det är lite svårt att få någon tydlig struktur tycker jag. Poesi har iallafall en egen sektion, liksom trädgård, arkitektur, genus, språk, historia och biografier. Mitt i alltihop står Strindbergs samlade verk (de gröna där i mitten).

I tv-rummet har vi vår tredje hylla, som är halvhög, svart och full av kokböcker och en hel del allmän röra - så den gör sig för tillfället inte jättebra på bild. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar