onsdag 6 juli 2016

En riktig sommarbok

Många, många år efter att Håkan Nessers Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö var en hypad roman som ALLA läste plockade jag äntligen upp den. Jag har alltid varit skeptisk, kanske mest för att jag inte gillade den konstiga titeln, men nu får jag säga att den faktiskt var riktigt bra.
Alla känner kanske till storyn här? Två tonårspojkar paras ihop av sina föräldrar och skickas till en avlägsen stuga på landet tillsammans med en äldre bror och en hög äventyrsromaner. Det är 60-tal, stans nya lärarinna ser exakt ut som Kim Novak, solen steker, man bygger en brygga och ett mord sker alldeles nära stugan.
En perfekt bok att läsa i solen på landet i sommar, Nesser bygger upp en härlig sommarlovsstämning. Dock tycker jag inte att själva mordhistorien är så intressant faktiskt, jag var mer fokuserad på relationerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar