torsdag 4 augusti 2016

Jessica Jones

Jessica Jones är min favorit bland tv-serierna som Marvel gjort så jag tyckte att det skulle vara kul att läsa serien också. Och det visade sig vara ett klokt val. Serien och tv-serien har både likheter och skillnader och jag uppskattar båda ungefär lika mycket.

Jessica har superkrafter och har tidigare varit en maskerad superhjälte, men hon kände att det inte var rätt för henne så hon sadlade om till privatdetektiv. Lätt alkoholiserad, men med mäktiga vänner. Jag har läst de två första albumen och de består av ett antal olika fall. Jag gillar att de är olika men skulle gärna sett lite mer om hur hon löser dem.

Jag tycker verkligen om att alla andra superhjältar finns med i historierna. Det jag tycker är bland det mest irriterande med samtliga filmer och tv-serier från Marvel är att bara hjälten det handlar om är med. Förstår självklart varför, men det känns mycket rimligare att det är som i denna serie att Jessica känner andra och hör av sig till Avengers när hon har problem. Fördelen med teckningar framför levande skådisar.

Jessica Jones är en del av Marvels satsning på lite vuxnare serier och den är inte barnvänlig. Mycket sex och våld. Jag har inte läst så många andra superhjälteserier så jag har inte mycket att jämföra med, men jag gillar detta. Är inte jätteförtjust i teckningsstilen, den har ofta vaga ansiktsuttryck, men det fungerar. Ska definitivt fortsätta läsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar