måndag 4 juni 2012

Skräck - boken som gud glömde



 Jag sprang på en intressant bok på biblioteket förra veckan: Mattias Lindeblads Skräck - boken som Gud glömde. Boken handlar, som ni nog misstänkt, om skräck. Mest i form av film, men även lite om skräck i litteratur, musik och konst. Författaren delar generöst med sig av sina egna skräckupplevelser, favoritfilmer och semesterfotografier, och intervjuar också skådespelare (bland annat Robert Englund som spelade Freddie Krueger i Terror på Elm Street-filmerna och Gunnar Hansen som spelade Leatherface i Motorsågsmassakern), musiker och skräckfantaster av olika slag. Det är roligt, om än lite rörigt, och man får en hel hög filmtips.

En sak jag inte gillade med boken var de putslustiga kommentarerna (som på varje sida illustreras med små tecknade snoriga monster) där författaren ska driva med sig själv på ett i mitt tycke fånigt sätt. Det tillför ingenting, boken är rolig nog ändå. Men strunt i den missen, bortsett från det är den kul och jag fick iallafall lära mig en hel del.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar