torsdag 13 februari 2014

Wicked - en grym besvikelse..

Jag blev så glad när jag fyndade Gregory Maguires Wicked på loppis för ett tag sen. Det är en bok som jag har velat läsa jättelänge (minst tio år iallafall), men nu när jag har läst ut den måste jag tyvärr säga att jag är besviken.
Boken utspelar sig i landet Oz, och handlar om den grönhyade flickan Elphaba som ska växa upp och bli "the wicked witch of the west". Oz är ett land fullt av komplicerade politiska strider och krävande religioner, klassklyftorna är enorma och de besjälade Djuren håller på att förlora sina rättigheter. Elphaba är smart men kallsinnad, ofta med en vass humor. Hon brinner för att stödja Djuren men förhåller sig ganska likgiltig nästan allt annat och tyvärr får jag inget grepp om henne alls då man i större delen av boken får betrakta henne utifrån genom omvärldens oförstående blickar. På universitetet möter hon den vackra Glinda, och en oväntad vänskap växer fram.
När jag hade läst ungefär halva boken började jag längta tills den skulle ta slut, men jag ville ändå se hur det skulle sluta så jag läste vidare. Det var kanske inget bra val, då den snarare blev sämre än bättre mot slutet. Idén är så bra att jag blir irriterad på att den inte genomförts bättre. En mörk version av den klassiska barnboken, berättad från ett nytt perspektiv där saker visar sig vara oändligt mycket mer komplicerade än man trodde - ja tack. En 490 sidor lång bok som planlöst hoppar från ämne till ämne med helt oengagerande karaktärer - nej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar