fredag 27 maj 2016

Hej igen! (plus en sur recension)

Oj, oj, oj nu var det nästan en månad sedan jag gjorde ett inlägg här. Har haft fullt upp med bröllopsplanerande, och dessutom är inte våren nån slackerårstid inom byggbranschen.. Precis alla ska ha handlingar innan semestern. Tur att Anna håller ställningarna iallfall!

På turordningen i min mentala renensionslista står Fredrik Backmans Britt-Marie var här. En bok som jag tyckte var helt ok på gränsen till bra under tiden jag läste, men som i efterhand irriterar mig. Det var faktiskt inte så himla bra. Britt-Marie är sjukt irriterande, lite som mannen som heter Ove, fast värre. Britt-Marie jobbar bland annat med att psyka ihjäl sin omgivning genom att upprepa konstiga fraser gång på gång (redan tionde gången hon säger "får man förstå" är jag trött på det, och det var väl ungefär på sidan femton). Storyn är dessutom lite för overklig, den gör mig förvirrad. Det blir liksom konstigt när boken verkar vilja förmedla realism på nåt sätt när 70% av karaktärerna beter sig helt orimligt. Vad är grejen med att en person inte ens har ett namn utan kallas Någon hela boken igenom? Så irriterande. Och barnet som har nån slags kriminell häleriverksamhet och kan få tag på precis vad som helst på tio minuter = ej trovärdigt. Den snyftiga historien om tonåringen och hans gangsterpolare... så klyschig.
Den VAR underhållande för stunden, men det var faktiskt inte en bra bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar