tisdag 27 november 2018

Carrie



Jag läste Carrie av Stephen King för många, många år sedan - då i en svensk översättning från sjuttiotalet som jag tyckte var så dålig att det rent av var svårt att hänga med i handlingen. 2017 läste jag om boken, nu som ljudbok och på origialspråket engelska. Den här gången blev jag inte besviken. Som skräckbok räknad så får jag medge att jag inte tyckte att den var särskilt otäck - men då får man ta med i beräkningen att jag har läst den förut och dessutom sett den första filmatiseringen (med Sissy Spacek som Carrie) flera gången och alltså inte blev överraskad av något över huvud taget.
Den numera klassiska berättelsen om den tonåringen Carrie som hunsas av sin extremt religiösa mor och trakasseras av en hel high school, och som en dag upptäcker att hon har telekinesiska krafter är trots att jag inte tyckte att den var särskilt skrämmande en riktigt bra roman trots sitt ringa sidantal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar