torsdag 9 oktober 2014

The weird sisters - Eleanor Brown


Jag hittade the weird sisters genom den automatiska rekommendationsfunktionen på Goodreads.com, vilken gett mig mängder av lysande boktips och en ungefär lika stor mängd halvdana dito.
Den här hör tyvärr till den senare kategorin.

Tre systrar, Rose, Bean och Cordy återvänder till sitt föräldrahem i en liten universitetsstad. Alla flyr de ifrån något, men ingen av dem vill erkänna exakt vad. Det landar i en berättelse som det känns som att jag har läst flera gånger förut -människor som har problem med att slå sig till ro/våga något nytt/erkänna sina fel måste komma till insikt och lära sig testa nya grejer-, och det hjälper inte särskilt mycket att familjen är ganska härligt knäpp för intrigen är lite för tråkig. Att pappan beter sig som en galning och ENBART pratar i Shakespearcitat var kul i den första femtedelen av boken, sen blev jag mer och mer irriterad på orimligheten i att bete sig så. Jag blev också ganska irriterad på att alla karaktärer läser oavbrutet, men att man aldrig får veta vilka böcker det är de släpar runt på.
Gillar man ganska snälla familjeberättelser eller har en fetish för böcker om systrar så är den ok, men något mer översvallande omdöme än så kan jag inte pressa fram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar