torsdag 3 december 2015

Bokbyte jul - Anna

Bättre sent än aldrig... nu är det dags för mig, Anna, att svara på frågorna för bokbytet som ordnas av Barnboksbloggen.

Vilken genre är du mest förtjust i?
Jag läser mycket fantasy och gillar sagoinspirerade böcker, gärna med nordiska sagoväsen. Gillar serier, både äldre och nyare, men inte direkt superhjältar. Jag gillar även vissa chic lit-författare och har läst en del romance jag gillat. Tidigare läste jag massor med deckare, men jag har tröttnat lite på den genren. Jag läser dock det mesta som jag tycker verkar intressant.

Favoritförfattare? Har du redan allt som de skrivit?
Neil Gaiman är min absoluta favoritförfattare och jag har allt han skrivit utom Sandmanserien. Terry Pratchett är också högt på listan och även där har jag det mesta. Bland serieförfattare gillar jag Martin Kellerman och Lina Neidestam, har det mesta även där. Några nyare bekantskaper som jag gillar väldigt mycket är Alice Munroe, Doris Lessing och Joyce Carol Oates. De har jag nästan inget av än. Maria Lang är en deckarfavorit som fortfarande håller, har en del där.

Finns det någon genre eller författare som du är nyfiken på och gärna vill testa?
Jag skulle gärna läsa fler författare som inte är europeiska eller amerikanska.

Finns det någon genre eller författare som du skyr som pesten?
Som pesten är väl att överdriva, men jag tycker inte särskilt mycket om skräck eller biografier. Gillar inte deckare och liknande som är för blodiga. Har också svårt för hyllade manliga författare som skriver om sin uppväxt. En författare som jag verkligen tycker illa om är Mons Kallentoft och jag har lite svårt för John Ajvide Lindqvist, annars är det ingen författare jag direkt kommer att tänka på.

Vad är du ute efter när du läser?
Verklighetsflykt, att ta del av en annan tillvara. Att känna magi i vardagen och uppleva äventyr.

Läser du på andra språk än svenska?
Runt hälften av allt jag läser är på engelska.

Lyssnar du på böcker?
Nej

Har du någon önskebok?
Nej, det finns en del jag vill ha, men jag håller inte riktigt koll på sånt utan köper mer saker när jag snubblar över dem.

Samlar du på en viss sorts böcker? Har du någon lista på vad du saknar i samlingen?
Jag har börjat att köpa snyggare böcker, vilket underlättas av att jag tycker att den stil som böcker formges i nu är snygg. Typexemplet är Bookmarks nyutgåvor av Agatha Christie (har typ alla nu). Är sur för att jag missade att köpa nyutgåvorna av Maria Lang, har bara Tragedi på lantkyrkogård. Annars samlar jag inte direkt på något.

Har du något emot begagnade böcker?
Nej, inte så länge de är hela och fräscha.

Vad gör du helst på fritiden?
Läser, tittar på film och tv-serier, umgås med kompisar, går på bio, utställningar och teater. På sommaren gillar jag att fixa med balkongen och jag drömmer om att ha en egen trädgård.

Är du kaffe- eller tedrickare? Vilken smak i så fall?
Hemma dricker jag bara te. Föredrar svart te, i smaker som inte är för blommiga. Gillar Russian Earl Grey mycket, samt jasminte. Vissa gröna teer tycker jag mycket om, men det är svårare för vissa är för blommiga för mig.

Vilken typ av godis gillar du? Favoritsnacks?
Jag älskar choklad, framförallt mjölkchoklad, gärna med annat i. Marsipan är också en favorit och jag tycker om nästan allt godis. Jag gillar bananchips som snacks, och popcorn.

Vilken typ av godis gillar du inte?
Lakrits och mint.

Är du allergisk mot något?
Nej, som tur är.

Favoritfärg?
Rött, grönt, koppar och guld.

Samlar du på något?
Nej. Jag drömmer om att en dag ha en trädsamling, men det tar väldigt mycket plats...

Har du någon pysslig hobby?
Jag gillar att rita och måla och så gillar jag att hålla på med växter. Tycker att det är kul med handarbeten, men har svårt att se någon användning för det, så det blir inte så mycket sådant. Samma sak med bakning, jag gillar att baka kakor och tårtor, men kan inte äta så mycket som jag skulle vilja baka.

Vilken typ av filmer/tv-serier och musik gillar du?
Jag gillar actionfilmer och katastroffilmer, samt de senaste superhjältefilmerna från Marvel. Ser gärna riktigt bra komedier, men tycker många komedier är dåliga.
Det finns många bra tv-serier, senast har jag uppskattat Grace and Frankie, Jessica Jones, The Librarians,Warehouse 13 och Lilyhammer. Klassiker som Buffy, Angel och Firefly fungerar alltid.
Musik är inte särskilt viktigt för mig, gillar en del låtar och tycker ofta hiphop är bra, men bryr mig inte så mycket om genrer där.

Vad skulle du verkligen bli glad över att få i ett paket till jul?
Jag älskar presenter och paket, så jag blir glad för allt. Uppskattar mer ätbara saker och upplevelser än pryttlar.

Vad skulle du bli mindre glad över att få i paket från din bokvän?
En riktigt splattrig deckare/skräckhistoria.


Oj oj, det tog lite tid att fylla i allt. Har alltid haft lite svårt att hålla mig kort när jag kan skriva en hel uppsats, så jag hoppas att det inte är för rörigt för min bokvän. Som tur är så är det inte så svårt att göra mig nöjd.

1 kommentar:

  1. Hrm... Det börjar redan dyka upp tankar när jag läser här så hoppas jag kan få ihop något bra... /Bokvännen

    SvaraRadera