tisdag 29 december 2015

The christmas surprise

Köpte denna bok i Edinburgh för att jag kände att bokhyllan hade stor brist på julböcker. Allting på omslaget skriker jul, så jag blev ganska förvånad när den första meningen bokstavligen är "Christmas was over." Känns ju inte direkt som den bästa inledningen på en julbok. En stor del av boken utspelar sig också under resten av året, men hoppar ganska snabbt framåt i tiden och i slutet av boken är det jul igen. Jag tyckte dock inte att boken lyckas jättebra att förmedla julstämning, men jag gillade den ändå.

The christmas surprise är den tredje boken i Jenny Colgans serie om Rosie Hopkins, men den fungerar bra som fristående, främst för att Colgan har skrivit ihop en sammanfattning av det viktigaste från de förra böckerna innan boken börjar. Rosie bor i en by på landet, driver en godisaffär och ska gifta sig med sina drömmars man. När hon upptäcker att hon är gravid är lyckan total, men efter att hon får missfall får hon reda på att hon knappast kommer bli gravid igen. Och som alla vet blir problemen bättre om man inte berättar om dem för någon...

Boken är trevlig och lättläst. Det är lite lagom komplicerade bekymmer, men man är aldrig orolig för att de inte ska lösa sig. Jag tycker att det är skönt att läsa sådant ibland, men det skulle vara tråkigt att bara läsa sådant i längden. Passar dock perfekt till jul, när man bara vill koppla av med något mysigt och glatt. Jag blev även lite sugen på att skaffa de två tidigare böckerna i serien, för trots att jag vet hur de slutar skulle det vara kul att se hur de kommer dit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar