tisdag 7 augusti 2018

Orkidépojken


Jag hade enorma förväntningar på Orkidépojken av Helena Dahlgren eftersom den sas innehålla så mycket referenser till Twin Peaks. (Jag älskar Twin Peaks. Jag såg serien för första gången en sommar när jag var tolv år, och det var ren magi).
Boken handlar om bästa kompisarna Hanna och Zeb och sommaren efter att de tagit studenten. Sommaren segar sig fram med ett svettigt sommarjobb, festkvällar på Patricia och läsande av den mystiska Orkidépojkens blogg. En före detta skolkamrat försvinner spårlöst, och det pratas om att det finns en ondskefull närvaro i skogen.
Tyvärr blev jag lite besviken. De Twin Peaks-iga inslagen är så direkt kopierade att det bara känns konstigt, och mysteriet är så luftigt och oklart att jag nästan missar det helt och hållet. Beskrivningen av Hanna och relationen mellan henne och Zeb är fina, men det räcker inte riktigt för att binda ihop det hela.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar