söndag 24 januari 2010

Bonniers stora bok om din trädgård

Karin Berglund, red.














En stor och sammanfattande bok om allt man kan behöva veta om trädgården. Boken är indelad i delarna "trädgårdens inredning", "trädgårdens växter", "jorden vi ärvde" och "köksträdgården". Jag har inte läst hela boken, men det jag har läst har varit bra. En sådan här bok är framförallt ett uppslagsverk där man läser det man behöver veta för tillfället.

Kapitlet om trädgårdens inredning avslöjar inte något som man som landskapsarkitekt inte redan vet, men det gör ju sällan böcker riktade till allmänheten.

Växtkapitlet tar upp perenner och gräs, sommarblommor, lök- och knölväxter, klätterväxter rosor samt buskar och träd. Det tar även upp specifika miljöer som stenpartiet, dammen, krukodling samt vad man sätter i svåra lägen. Det fungerar både för nybörjaren och för den som vet lite mer men som inte har koll på exakt allt.

I jordkapitlet handlar det om olika sorters jordar, näring, gödsel och kompost samt hur man arbetar med jorden. Här finns även en del om växtskydd.

Slutligen köksträdgården som berättar om olika sorters grönsaker, frukt och bär samt hur man odlar dem på bästa sätt.

Det finns ett flertal böcker som är sammanställningar liknande den här, jag valde den för att den verkade bra när jag bläddrade i den och den var på bokrean (alltid trevligt). Jag kan inte jämföra den med de andra som finns (för jag har inte läst dem) men jag tycker att den här är bra. Den har dessutom en hel hop författare som vet vad de talar om. Övriga författare är: Rune Bengtsson, Björn Berglund, Lars Krantz, Tony Lewenhaupt, Ingrid Olausson, Åke Truedsson coh Marguerite Walfridson.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar