söndag 4 december 2011

Älskat och hatat

Ord och inga visor har satt ihop en enkät om vad man gillar och ogillar bokmässigt och jag tänkte försöka svara på den mest för att jag tyckte att det var väldigt svåra frågor. Jag har inte varit så reflekterande kring vad jag gillar och inte tidigare, så jag har inga självklara svar.

JAG GILLAR:
Litterära miljöer: Typ allt som inte utspelar sig i nutiden.
Genrer: Fantasy. Arbetarromaner. Bra chicklit. Serier. Vissa deckare.
Boklängd: Tja, lagom långt. Ett par hundra sidor typ.
Typ av språk: Har aldrig funderat så mycket på det, men språk som passar till historien känns ju bra. Jag kan inte gilla en roman bara för att språket är bra, även om det kan hjälpa en del.
Typexempel: Allt av Neil Gaiman. Romaner med något övernaturligt, bara det är gjort bra.

JAG OGILLAR:
Litterära miljöer: Nutid, särskilt landsbygd.
Genrer: Skräck. De flesta av dagens deckare. Relationsromaner.
Boklängd: Ingnt, en bra bok kan ha vilken längd som helst.
Typ av språk: Som sagt, tänker inte så mycket på det. Gillar inte alltför torftigt språk, men heller inte alltför utsvävande.
Typexempel: Böcker som är för krystat intellektuella. Böcker som alla andra gillar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar