söndag 4 december 2011

Ordning på torpet

Jag fascineras av vilken kontroll alla andra bokbloggare verkar ha på sin läsning. Visst, mångas bokhyllor verkar svämma över av olästa böcker, men alla verkar ha en bok där de skriver upp vilka böcker de ska läsa i framtiden och full koll på vad förlagen ska ge ut. Jag har alltid varit mer av "jag läser det som kommer i min väg". En salig blanding av det jag snubblar över på bibliotek, bokhandlar och bokbord, böckerna som Jenny vidarebefordrar från sitt bokbord i soprummet, böcker jag får i present och sådant som folk lånar ut med motiveringen "du bara MÅSTE läsa den här". Jag blir visserligen lockad ibland när jag läser en recension men det är mycket sällan jag tar tag i att leta upp boken. Jag tänkte att jag skulle bli bättre på att planera, skaffa mig en anteckningsbok och börja skriva upp titlar, men så insåg jag att jag trivs med mitt eget sätt. Det finns så många böcker där ute så jag blir ändå stressad av tanken på att jag aldrig kommer kunna läsa alla, det finns ingen anledning att öka stressen med långa listor som inte betas av i samma takt som de fylls på. Jag kanske missar några böcker som jag verkligen var sugen på, men å andra sidan kan jag plocka upp oväntade guldkorn på biblioteket för att de hade en intressant titel.

Fast jag har ju ändå en viss planering och framförhållning. Eller kanske snarare en bokhög med lånad bok, antikvariatklassiker från i somras och en present. Dessa planerar jag att läsa inom den närmsta framtiden. Men jag måste nog ta mig till ett bibliotek snarast och låna två snabblästa böcker så jag kommer upp i femtio böcker i år. Jag är sugen på min bokhög, men den kommer ta ett tag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar