torsdag 8 december 2011

Hemsökelsen - blev ni verkligen rädda av den här?

Det har hänt igen.

Jag har haft höga förväntningar på en bok.

Jag hade läst på en massa olika bokbloggar att Shirley Jacksons Hemsökelsen (The haunting of Hill House på engelska) skulle vara något alldeles speciellt. Alla verkar tycka att den är otrolig. Bra språk, intressanta karaktärer och framförallt: JÄTTELÄSKIG!
Det låter ju onekligen intressant, tänkte jag.
Men det var det inte.

Dr Montague vill undersöka de paranormala fenomen som sägs förekomma i ett gammalt hus. Till sin hjälp kallar han in tre medhjälpare. Det är Eleonora, som fram tills nyligen har levt enbart för att vårda sin sjuka mor. Theodora, som man inte får veta särskilt mycket om och Luke som är arvtagare till Hill House. Samtliga karaktärer (utom doktorn) är oerhört pladdriga, nyckfulla och.. ja, irriterande osympatiska. Mitt i boken dyker det plötsligt upp nya tillskott till persongalleriet som är ännu svårare att tycka om.
Blev jag rädd då? Nej. Inte det minsta. För mig var den här boken totalt o-läskig tyvärr. Och när slutet kom gav det mest känslan av "jahaja".

Tipsa gärna om andra böcker, som är läskiga på riktigt. Jag är fortfarande sugen på lite skräck!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar