tisdag 21 februari 2012

Pratchett

Det är skönt med författare som är bra även när de är dåliga. Läste precis Snuff av Terry Pratchett och även om den inte är en av hans bästa böcker är den så mycket bättre än annat jag läst.

Detta är en i raden av Vimes-böcker, kanske den sista? Vimes har blivit så pass mäktig att det är för lätt för honom att lösa brott i Ankh-Morpork så han får istället åka till sitt sommarställe, som han fått genom sitt giftermål. Dessutom tror jag att ingen i Ankh-Morpork vågar hålla på med storartade konspirationer längre, så därför måste Vimes åka bort.

Det jag framförallt tyckte var intressant med den här boken är att den tillsammans med några andra saker tyder på en trend i fantasyvärlden att inte beskriva folk som onda bara för att de tillhör en specifik ras (goblins, orcher etc). Det är ju inte direkt någon nyhet för Pratchett, han har väl gått igenom de flesta klassiska raserna och visat att de är som folk är mest, men jag tror att det har börjat sprida sig mer. Det kanske är lättare att visa på att rasism är dåligt när man kan göra det med gröna varelser istället?

Gillar man Pratchett tycker jag att man ska läsa den här också, om inte annat för att han kan behöva uppmuntran nu när han är sjuk, men har man aldrig läst något tidigare är den inte boken att börja med. Alltid bättre att börja från början.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar