fredag 17 februari 2012

Sjukböcker

Bland mina favoriter att läsa när jag är sjuk är 50-talsdeckare, Agatha Christie, Maria Lang etc. De är perfekta, tar sällan mer än ett par timmar att läsa ut, har tydliga persongallerier och inte överdrivet komplicerade mordgåtor. Och så utspelar de sig som i en annan värld. Det är skönt att slippa överviktiga poliser som ignorerar sin hälsa, älskar opera och lyckas få vartenda mord att vara en reflektion över samhällets nedgång.

Igår läste jag Ingen returbiljett av Maria Lang. Den utspelar sig visserligen på 60-talet men har alla svunnen värld-egenskaper som jag önskade. En rik direktör bli mördad på ett tåg och bara ett begränsat antal personer kan ha haft möjligheten att göra det. Självklart har alla motiv till det. Ett tag var jag orolig att det skulle visa sig vara någon variant av Mordet på Orientexpressen, men så var det som tur var inte. Ett stort plus för att det inte var något "polisen får syn på avgörande bevis som avslöjar hela gåtan, men läsaren får inte veta vad det är för det är inte dags att avslöja gåtan än".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar