torsdag 28 april 2016

Skruvat, spöklikt, spännande: ÄNTLIGEN en bra novellsamling.


 
Jag brukar inte gilla att läsa noveller, men ändå har jag en tendens att ivrigt kasta mig över novellsamlingar som lockar med spök/skräckhistorier, sago-retellings, och annat som känns "spännande". Och så läser jag. Och så blir jag besviken. Det är aldrig så bra som jag ville att det skulle vara. Det är inte så att jag brukar HATA novellsamlingarna, men jag brukar verkligen itne älska dem. De brukar vara... okej. Med dragning åt "inte så bra".
Men, som de säger i reklamfilmen: PLÖTSLIGT HÄNDER DET!
Jag hittade en GANSKA BRA novellsamling: Slasher girls and monster boys (samlade av April Genevieve Tucholke). Berättelserna är skrivna av YA-författar, bl a Carrie Ryan och Marie Lu, och de är alla inspirerade av en film eller en saga. Det är för en gångs skull riktigt creepy, välskrivet och spännande. Känslan är väl kanske lite åt Kelly Link-hållet. Det är skruvat, brutalt, mystiskt, roligt och fullt av coola tjejer.
Jag skulle kanske inte säga att jag älskade den, men jag gillade iallafall alla texter utom en i den och det är ett superbetyg för mig vad gäller novellsamlingar.
 
Mina favorithistorier ur boken: 
In the forest dark and deep av Carrie Ryan. Inspirerad av Alice i underlandet och kreativt och oväntat utförd. Det kanske inte är en jättebra idé att ha teparty i skogen...
Hide and seek av Megan Shepherd. Bokstavligt talat en kurragömmalek med döden.
Stitches av A.G Howard. En pappa gör en obehaglig deal för att rädda sin familj. Lite äcklig, men snyggt och stillsamt berättad saga.
 
Sen har vi ett riktigt bottennapp i Danielle Paiges The dark, scary parts and all men med tanke på att man får 15 riktigt bra noveller och en ganska lam så gör det liksom ingenting att jag inte gillade just den här.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar