måndag 8 september 2014

Färgen på drömmar - Ruta Sepetys

Josie är sexton år och bor i New Orleans. Hennes mamma är prostituerad, själv jobbar hon i en bokhandel, städar på mammans bordell och drömmer om att flytta långt bort och börja på college. Det är dock svårt för henne att få ihop tillräckligt med pengar och när en gangster som har en del otalt med henne kommer tillbaka till stan blir livet besvärligt.

Färgen på drömmar är en lågintensivt spännande bok, man sugs snabbt in i historien och engagerar sig i Josies öde. Boken utspelar sig på 50-talet,  en tid av förändring och möjligheter men med orättvisor och svårigheter för fattiga. Skillnaden mellan de välbärgade och de fattiga i French Quarter framstår tydligt, framförallt med den rika flickan som ser det som självklart att Josie ska gå på ett östkustcollege och de övriga i hennes omgivning som tycker att hon ska hålla sig på sin plats.

Miljöskildringarna är ganska tunna och det känns som att författaren till viss del förlitar sig på New Orleans inneboende mystik och att många känner till staden. Jag tror att hon har en poäng i att göra så, det känns som att jag verkligen läst en bok om staden, trots att de flesta av mina bilder kommer från olika filmer.

Det onödigaste i boken är handlingen med gangsters och mord. Karaktärerna är så intressanta så det känns som att det inte behövs så mycket handling runt dem. De känns också mycket realistiska och gör sällan det som vore bäst för dem, till förmån för det som får dem att framstå i bäst dager. En bra sak är att det inte finns en särskilt tydlig romantisk tråd, Josies framtid hänger snarare på att hon inte blir inblandad i kärleksaffärer.

Överlag tycker jag att det är en bra bok och jag rekommenderar den.

Jag har fått boken via booked.nu

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar