onsdag 10 september 2014

Sydstatsmagi


Sarah Addison Allen har tidigare charmat mig med den väldigt charmiga Garden spells, och jag har länge varit sugen på att läsa mer av den här författaren. Nu fick jag tag i The girl who chased the moon som ljudbok, och även om den inte levde upp riktigt till förväntningarna den förstnämnda boken gett så var det ett par riktigt mysiga timmar som jag tillbringade med den i lurarna.
   En flicka kommer till en småstad i den amerikanska södern. Hon är på jakt efter sanningen om sin mor, kvinnan som en gång lämnade allt och försvann från sitt hem för att skapa sig ett helt nytt liv och en helt ny personlighet.
   En kvinna återvänder till sin hemstad för att för en kortare tid driva ett bageri. Hon längtar till den dag då hon får återvända till storstan och sitt riktiga liv, och anar verkligen inte att kärleken kanske finns där hon inte vill finna den.
   Det vimlar av härliga och knasiga karaktärer och småstadsvardagen kryddas av mystiska händelser, nästan magiska tårtor, tapeter som tycks byta mönster av sig själv och så det där spöket som dyker upp i trädgården... Kanske inte det bästa jag läser i år, men en riktigt trevlig liten bok var det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar