torsdag 26 november 2015

Lennart Hellsing

Så oerhört sorgligt det var att läsa idag att Lennart Hellsing är död. Jag har läst massor av hyllande texter under dagen, det är så fint hur han har berört så många människor genom flera generationer. Och tänk att han gav ut en bok förra året, nittofem år gammal!
Förutom alla fantastiska sånger är mina favoriter ABC-boken (som det har gjorts ett ljuvligt barnprogram av. Man kan se det här i SVT's öppna arkiv) och Bananboken som jag lånade flera gånger i skolbiblioteket när jag gick i lågstadiet. Så genialiskt att göra en hel bok med dikter om bananer!
Så sorgligt att det är slut nu, men vilken otrolig barnkulturskatt vi har fått.
Jag är väldigt sugen på att samla på mig alla böcker, men jag läste att det har getts ut mer än hundra stycken så det kan nog ta en stund att hitta allihop...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar