måndag 8 februari 2016

P.S I still love you

P.S I still love you är Jenny Hans uppföljare till To all the boys I've loved before som jag läste och gillade 2015. Uppföljaren är också bra, mest tack vare att huvudpersonen Lara Jean är så himla gullig. Hon känns levande på ett sätt som inte alla YA-karaktärer kan leverera, kanske mycket tack vare att ljudboksuppläsaren (Laura Knight Keating) får till en väldigt flickaktig, lite pladdrig och virrig ton. Lara Jean är inte perfekt, hon är tvärtom ganska irriterande - men hon är snäll, ärlig och,som sagt, väldigt trovärdig. Jag tycker att det är oerhört skönt att i både denna bok och i To all the boys... får folk saker gjorda. De tänker "hmm, jag borde nog prata med den där killen jag är kär i, fast det är ju rätt läskigt, men ändå.." Och så gör de det. Det känns som att nästan alla YA-böcker handlar till stor del om människor som inte vågar/vill/kan prata med varandra, och det blir som en stor lättnad för mig varje gång Lara Jean faktiskt kommunicerar med sin omvärld på ett tydligt sätt. (Även när hon försöker att INTE göra det kommer sanningen fram).
Handlingen är lite mindre engagerande än i bok ett. Nu är det betydligt mer fokus på kärlek (första boken handlade mer om familjerelationer) och det är lite tråkigare, men det var ändå mysigt att få en fortsättning.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar