måndag 29 februari 2016

Spökdeckare

Jag läser en massa deckare just nu, vilket har att göra med att jag har fått en bunt av en kompis och de är praktiska att läsa på vägen till jobbet eftersom jag inte bryr mig särskilt mycket om de blir luggslitna. Dock är jag inte lika intresserad av deckare som jag varit tidigare, så det krävs en del för att jag ska gilla dem.

Nattfåk av Johan Theorin är en av de bästa deckarna jag läst på länge, trots att jag inte var särskilt förtjust i spökdelen av den. Den är stillsam och handlar mer om vardagsliv än om brott. Boken utspelar sig på norra Öland och landskapet skildras väldigt lockande, trots vinterstormar.

Personporträtten är lite svaga, som i de flesta deckare, men karaktärerna känns i alla fall sympatiska. Hela boken ger ett ganska trevligt intryck, men jag tyckte den blev lite läskig i mitten (hej, jag är trettio plus och fortfarande lite rädd för spöken).

1 kommentar:

  1. Detta tycker jag har varit Theorins bästa bok, men då gillade jag verkligen spökdelen. De andra böckerna har inte alls så mycket av det, tyvärr för mig :)

    SvaraRadera