måndag 20 februari 2017

Kanske imorgon Felicia Welander

Kanske imorgon är historien om två väldigt olika kvinnor som motvilligt blir vänner. Monika älskar livet, vill kasta sig rakt ut och uppleva så mycket som möjligt. Eva är tillbakadragen, avståndstagande och planerar sitt självmord. Båda har hemligheter och bär på sorg som är svår att hantera, och när Monika tränger sig på i Evas liv förändras allt.
Jag tyckte tyvärr inte så mycket om den här boken, mycket för att jag hade oerhört svårt för Monika. För mig var det nästan outhärdligt irriterande hur hon ständigt förnekade allt som var jobbigt och fattade konstiga, omogna beslut eftersom hon var så himla "vild". Vad jag faktiskt gillade var att det inte är en enkel vänskap som skildras. De två kvinnorna är oerhört olika och vill helt olika saker - och de vill inte berätta sina hemligheter. Det gör att det inte blir en klyschig berättelse där två udda figurer genast blir bästa vänner - här går det otroligt trögt och de gillar egentligen inte ens varandra . Det ger en viss trovärdighet, och överraskade mig lite.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar