söndag 5 november 2017

Glöm inte att låsa


Jag skulle inte ha valt att läsa Glöm inte att låsa av Elizabeth Haynes själv, men när min bokcirkel valde den som månadens bok plockade jag såklart upp den.

Här får vi följa Catherine, en ung kvinna som blir ihop med en snygg, karismatisk man som visar sig ha ett starkt behov av att kontrollera allt hon gör. Hennes vänner tycker att han är underbar, och inte ens när hon själv börjar se att han är farlig får hon något gehör från sin omgivning.
   Flera år senare är hon äntligen fri, men har till följd av sina upplevelser utvecklat en stark OCD som gör att hon hela tiden kontrollerar saker i hemmet. Det tar flera timmar varje dag och gör det omöjligt att leva ett normalt liv, men hennes nya granne som är psykolog försöker hjälpa henne att hantera sina tvångstankar. Catherine börjar dock tro att något inte är som det ska i hennes lägenhet...

Det här är en bok som det känns som jag har läst femtio gånger redan. Jag läste Sova med fienden när jag var runt fjorton år, och det här var som en väldigt blek kopia. Den är otroligt lång, jag får ingen relation till karaktärerna och jag blir rent provocerad av vissa delar. Ja, jag förstår att en sociopat till misshandlande man ofta manipulerar människor runt sin respektive och att hon är den enda som förstår hur han verkligen är, men scenen där Catherines berättar för sin bästa vän att hon är rädd för sin hotfulla pojkvän och vill göra slut och kompisen GRÅTER och får henne att lova att inte göra det eftersom han är så härlig... det är inte trovärdigt. Det är dumt. Det var en helt onödig bok, det finns redan trehundra thrillers med exakt samma tema och i stort sett samma storyline.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar