lördag 4 november 2017

Vackra kyrkor och otäcka oknytt


Vackra kyrkor jag besökt och de fruktansvärda väsen jag där mött - Johannes Pinter

Valdemar Aurelius har ett ytterst hemligt yrke. Han är väktare, och reser ständigt runt i Sverige för att hålla ordning på de väsen och demoner som hela tiden dyker upp i landets kyrkor. Det är ett mycket farligt arbete, och även om Valdemar har lång erfarenhet och skickliga kollegor blir uppdraget nästan omöjligt svårt när det visar sig att det finns ett samband mellan de senaste attackerna.

Jag är svag för berättelser där väsen från gammal folktro vävs in i en modern värld, och i den här boken fick jag verkligen allt jag kunnat drömma i den vägen. Fartfyllt, skrämmande och framförallt underhållande. Min enda egentliga kritik är att det gick lite väl snabbt framåt, man hade kunnat dra ut på historien betydligt mer så att läsaren hinner hämta andan. (Och då hade ju boken också kunnat bli tjockare, och det hade jag verkligen inte haft något emot)!

1 kommentar:

  1. Låter amazing, den ska jag låna på bibblan. Ibland kan jag tycka om de där berättelserna som lämnar en andlös för att det rusar på. :)

    SvaraRadera