söndag 30 oktober 2011

Första gången en gång till.

Jag såg att Enligt O har hakat på en bloggutmaning igen, och sånt är ju alltid roligt. Den här gången handlar det om att lista tio böcker man önskar att man kunde få läsa igen för första gången.
Det här är tio som jag gärna skulle ha olästa av just den anledningen:


1) Where the heart is/Där mitt hjärta finns - Billie Letts. Så väldigt fin, om oväntad vänskap och kärlek i en amerikansk småstad.

2) The Stand/Pestens tid - Stephen King. Jag har nog läst den åtminstone fem gånger, men oj vad fint det vore att få läsa den utan att ha en aning om hur det ska sluta!

3) Elfquest - Wendy & Richard Pini. Min absoluta favoritserie. Jag minns vilken magisk upplevelse det var att läsa den första gången som åttaåring, och efter ett antal omläsningar är den fortfarande lika bra.

4) Foxfire - Joyce Carol Oates. Karaktärer man önskar att man fick lära känna för första gången en gång till.

5) ...och likväl rör hon sig - Charlotta Cederlöf. En av de bästa romanerna om att vara tonåring.

6) Yarden - Kristian Lundborg . Väldigt vackert om att göra en klassresa nedåt, om arbete och om maktlöshet.

7) Hamiltonböckerna - Jan Guillou. Jag älskar Hamilton och det skäms jag inte ett dugg för. Jag tänker läsa om dem snart, men det kommer inte att vara samma sak när man är förberedd på allt som ska hända.

8) Shantaram - David Gregory Roberts - Otroligt bra, men det tog sjukt lång tid att läsa den så det finns en risk att jag aldrig orkar en omläsning.

9) Juliane och jag - Inger Edelfeldt. En favorit som jag läste första gången som tolvåring (och sen ungefär femton gånger till).

10) Special topics in calamity physics - Marisha Pessl. Underbar bok, men nu när jag vet att jag inte gillade slutet skulle en omläsning bli en helt annan upplevelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar