lördag 7 januari 2012

En ganska tråkig gubbe

Det är tydligen hundra år sedan Strindberg dog, vilket föranlett att 2012 utsetts till "Strindbergåret". Jag har aldrig haft nån egentlig relation till Strindberg, har alltid tyckt att han var en ganska tråkig gubbe som skrivit en del riktigt sviniga saker om kvinnor. Av hans verk har jag läst Hemsöborna (som jag tyckte mycket om), Giftas (som jag tyckte väldigt illa om) samt Fadren och Ett drömspel i gymnasiet.

Jag har tänkt att det kanske vore en bra idé att läsa något mer, och då kan det väl passa bra under själva Strindbergåret. Ord och inga visor har en Strindbergutmaning som går ut på att läsa fyra (eller iallafall tre) verk under 2012, och det ska jag väl hinna med tänker jag. Så, jag är på. Fyra stycken. Vilka ska man välja? Har länge tänkt läsa Tjänstekvinnans son, men vad mer? Förmodligen kommer jag plocka upp Röda rummet, den känns som en sån klassiker som man "ska ha läst".


E
n ovanligt gullig Strindbergbild, lånad från Strindbergsmuseets webbsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar