lördag 12 maj 2012

Hungerspelen - trilogin


Eftersom ALLA jag sett som skrivit om dessa böcker har höjt dem till skyarna, och det var ett bra pris på bokrean, köpte jag den och passade på att läsa innan vi gick och såg den första filmen. Och ja, de är så bra som alla säger.

Jag tyckte att den andra boken, Fatta eld, var den bästa. Det var mer oväntat vad som skulle hända i den och jag tyckte den hade bra fördjupningar av karaktärerna. Annars var jag inte så förtjust i huvudpersonerna, men det gjorde inte så mycket. Det är bra att Katniss inte är söt och trevlig utan ganska grinig och avvisande. Framför allt uppskattade jag att de flesta karaktärerna är så komplexa.

Boken var bättre än filmen, men filmen var bra den också. Man får ju reda på mer om världen i böckerna, men jag kan förstå att det var svårt att få med allt. Själva spelen var mycket läskigare i boken, de kändes längre och mer plågsamma där. Kan ju vara rätt skönt att man slapp se allt lidande i och för sig. Men trots att jag tycker att förklaringen till spelen, att se till att de revolterande distrikten inte gör uppror igen, är ganska rimlig är det också rätt uppenbart att det inte kommer fungera i längden. Och det är lite svårt att tro på att människorna i huvudstaden verkligen älskar att titta på barn som slår ihjäl varandra varje år.

I bok två (inte läsa om du inte vill veta något av det som händer) tyckte jag att det var oväntat men intressant att det blev ytterligare ett spel. Det är en väldigt bra skildring av hur de tidigare vinnarna mår och hur de drabbats av olika psykiska problem. Det känns självklart att man inte skulle kunna ta sig igenom något sådant utan att må rätt dåligt efteråt. Jag tycker att arenan i bok två är intressantare dessutom.

Den tredje boken, Revolt, är som man kan vänta sig, det görs uppror och kämpas mot regimen. Inget direkt oväntat som händer, men det är ju bra att det händer. Jag gillar inte revolutionens ledare, de offrar en hel del frihet för att slå ner regimen, men är det någon mening att kämpa för friheten om den ändå begränsas sedan? Och är inte risken att man ersätter en diktatur med en annan?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar