söndag 6 maj 2012

Törst

Törst är den första boken i serien Vampire Academy av Richelle Mead. Jag är inte överdrivet förtjust i vampyrer men jag gillade ändå den här boken. Intressant nog, för jag tycker inte speciellt mycket om huvudpersonerna. Men det är ett intressant och välgenomfört universum och överlag ganska trevligt.

I den här världen finns goda, levande, vampyrer, onda, odöda vampyrer och halvvampyrer som skyddar de första från de andra. De goda vampyrerna och halvvampyrerna går på internatskolor runt om i världen, den skola boken utspelar sig på ligger i Montana. Vi får följa halvvampyren Rose som har ett speciellt band till vampyren Lissa och kan göra vad som helst för att skydda henne.

Jag känner tyvärr att jag inte bryr mig särskilt mycket om Rose eller förstår varför hon gör som hon gör, samtidigt som det är helt uppenbart vad som ska hända i boken och, så snart man förstått det, vad som kommer hända i uppföljarna. Men lustigt nog är jag sugen på att läsa de andra i serien, trots att jag dissat det mesta av boken. Så någonting har författaren gjort rätt.
Den här bilden är en del i min nya utmaning, fota boken med ett stilleben som inspirerats av innehållet i boken. Minst tre ska jag göra, sedan får jag se. Men med tanke på hur roligt det var att fundera ut och fota de här kommer de nog att återkomma ibland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar