lördag 24 november 2012

Krig och sagor

Systrarna Meredith och Nina har aldrig förstått sig på sin mor. Hon har alltid hållit en distans till dem, aldrig berättat något om sig själv och sin bakgrund, aldrig älskat dem som de skulle ha önskat. Som tur är har de en kärleksfull och öppen pappa som alltid har varit deras fasta punkt i livet.
   Systrarna har inte mycket gemensamt. Meredith är den som skaffade familj tidigt och stannade kvar i familjeföretaget, Nina är alltid på resande fot, ständigt på jakt efter det perfekta fotot i de oroligaste miljöerna. När fadern blir svårt sjuk återförenas systrarna, och gör ett försök att lära känna sin märkliga mamma. Nina misstänker att den ryska saga som modern berättade för dem när de var små på något sätt är en ledtråd till vem hon egentligen är. När de än en gång får höra sagan är det inte riktigt samma berättelse som de känner igen från barndomen. Sagan handlar om belägringen av Leningrad och det fruktansvärda som hände där.
   Historien om systrarna är ok, men det som berörde i berättelsen var styckena om tiden i Ryssland. Det är nästan så jag önskar att det hade handlat bara om flickan i Ryssland, de moderna familjeintrigerna bleknar så mycket i jämförelse. Jag är inte säker på att jag gillar berättarstilen med sagorna som kursiverad text (som dessutom ofta börjar mitt i en vanlig mening på ett ganska jobbigt sätt). Jag är också lite tveksam till slutet som var lite... onödigt. Trots den kritiken så är boken läsvärd: både intressant och gripande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar