lördag 15 november 2014

Dag #2 i 30 Days of books har temat "Your 5 least favorite books of all time".
Det är jättesvårt att säga de fem sämsta, men här är i alla fall fem stycken som jag inte tyckte var bra. (Utan inbördes ordning).

1) De dödas ljus - Björn B Jakobsson. Som en riktigt dålig skräckfilm i bokform. Ologisk handling, irriterande korkade karaktärer, proppfullt med skräckfilmsklyschor...

2) Sophies värld - Jostein Gaarder. En bok som var oerhört hypad när jag gick i gymnasiet. ALLA läste den, och nästan alla sa att de älskade den. Enligt ryktet skulle det vara en roman som på ett klurigt och underhållande sätt vävde in fakta om berömda filosofer så att man liksom lärde sig och fick en massa tankeställare utan att märka det. Sanningen var att den bjöd på en ganska tråkig historia om flickan Sophie som börjar få brev från en mystisk främling. Breven, som utgör varannat kapitel ungefär, är torra föreläsningar om klassisk filosofi. Oerhört tråkigt.

3) Raija - Bente Pedersson. Jag läste de tre första böckerna i serien i hopp om att det skulle vara likt Isfolket. Jo, det var likt, så likt att jag skulle säga att det är en skamlös kopia. De var så dåligt skrivna (eller kanske dåligt översatta?) att det ibland inte gick att förstå vad som hände i boken.

4) Gösta Berlings saga - Selma Lagerlöf. Så lång, och så tråkig.


5) Fågeln som vrider upp världen - Haruki Murakami. Om man måste skriva en helt orimlig bok utan sammanhang och poäng, med bihistorier som inte ens hör dit, kan man väl iallfall skriva en KORT bok? I efterhand förstår jag inte varför jag läste ut den här boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar