tisdag 11 november 2014

Kunskapens frukt - Liv Strömquist


Liv Strömquists nya seriealbum Kunskapens frukt är helt tillägnat det som brukar kallas "det kvinnliga könsorganet". Genom en rad faktaspäckade nedslag i historien och kulturen, där vi får möta både Freud och Dogge Doggelito, ger Liv en bild av en kroppsdel som har bemötts med skräck, avsky och oförståelse genom tiderna. Stilen är klassiskt Strömquistsk, svartvitt, mycket text i serierutorna och många bekanta ansikten. Albumet är lärorikt, tänkvärt, gör mig förbannad och får mig att skratta. 
När jag fick hem boken tänkte jag "den läser jag ut ikväll, härligt!". Så snabbt gick det verkligen inte, den räckte i hela tre dagar tack vare att den innehåller förvånansvärt mycket text för ett seriealbum. Högsta seriebetyg till Liv, detta var lysande!

Tack Galago för recensionsex!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar