tisdag 31 mars 2015

Brittisk överklass

Storbritannien är ett fascinerande land, fyllt med gammal adel, gamla seder och gamla hus. I Ladies av Johan Hakelius skildras tio brittiska ladies och deras liv och kärlekar. Flera är rika amerikanskor som gifter sig med fattiga lorder i ett utbyte av pengar och titlar, många var kända som stora skönheter och alla levde de annorlunda liv. De flesta av historierna utspelar sig under tidigt nittonhundratal och de flesta av kvinnorna är nu döda.

Jag önskar att jag tyckte bättre om boken än jag gjorde. Många av kvinnorna hade det besvärligt i livet och hade svårt att hitta och hålla kvar kärlekar och vänner. Det som utifrån kan tyckas vara fantastiska liv verkar inte alltid leva upp till ytan. Dock tycker jag att författaren ibland har en något nedlåtande ton och ofta utökas berättelsen till folk i omgivningen och huvudpersonen försvinner iväg. Det känns som om Hakelius inte riktigt tycker om alla kvinnor han skriver om, vilket känns märkligt då han ju faktiskt valt att skriva om dem.

Mina favoriter att läsa om var Vita Sackville-West, känd för sin trädgård vid Sissinghurst, Sylvia, ranee av Sarawak och Deborah, hertiginna av Devonshire och den minst kända av Mitford-systrarna, förmodligen för att de alla tre verkar ha varit ganska lyckliga. Om de övriga kommer jag mest ihåg att de gifte sig ett otal gånger och aldrig verkar ha varit riktigt nöjda. Vackra gamla hus och udda vanor väger inte riktigt upp tråkigheterna. Det är dock intressant att läsa om en försvunnen tid, som ändå inte var så länge sedan.

Denna bok är nog främst för dem som är väldigt intresserade av Storbritannien och dess överklass. Jag känner mest för att utropa revolution och befria alla från konventionens bojor. Men det är ju också en bra känsla att ha efter avslutad läsning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar