torsdag 20 augusti 2015

Motvilliga kattägare

När jag lånade hem Nils Uddenbergs Gubbe och katt trodde jag att det var en roman, men jag uppfattade det som att det var en sann historia(?) Jag kan ju inte motstå att läsa böcker om djur, och gillar i teorin historier som berättar hela förloppet i hur en människa närmar sig ett djur, hur de lär känna varandra osv. I verkligheten är dessa böcker ofta lite halvdåligt skrivna, med en för tunn story.
Just den här boken är lite söt, men det är verkligen inte en intressant historia. Ett äldre par har aldrig velat ha en katt, men en katt vill bo i deras garage och flyttar helt enkelt in. De kan inte stå emot katten särskilt läge, och den får flytta in i huset. Alla blir glada och katten äter jättemycket.
Jag gillade den fast att den var tunn både innehållsmässigt och med avseende på sidantal, men inte så mycket som jag hade förväntat mig att jag skulle. Jag blev faktiskt lite irriterad på att det inte hände något, och på att den var så tunn. Väldigt fina illustrationer dock!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar