tisdag 11 augusti 2015

Top Ten Tuesday - Författare jag läst mest av

Nu är det första tisdagen efter semestern, vilket måste betyda att det seriösa livet är igång. Vi kör en Top Ten Tuesday! (Varje tisdag ordnar The Broke and the Bookish en tio-i-topplista, Boklandskap är är med när vi orkar och ämnet är roligt).

Veckans ämne är :"Top Ten Authors I've Read The Most Books From".
Jag tog hjälp av min boklista på boktipset.se, struntade i seriealbum och bilderböcker och har säkert glömt någon livsviktig barnboksserier... Men såhär blev min lista:


1) Francine Pascal (om vi nu låtsas att vi tror på att hon har skrivit alla böcker om tvillingarna i Sweet Valley själv, och att böckerna inte är en produkt av en hord ganska obegåvade spökskrivare). Måste ha läst typ hundratjugo böcker? Det låter helt sjukt, men jag tror egentligen att det kan vara fler än så. Fast man får ta det med en nypa salt, det tar ju typ en timme att läsa dem.

2) Margit Sandemo - Isfolket-serien består av 47 titlar, sen har jag läst första delen av Häxmästaren och en ovanligt tramsig romance också. Så 49 st.

3) Stephen King - 36. Oj! Blev faktiskt själv överraskad.

4) Astrid Lindgren - 25

5) Jan Guillou - 22

6) Jonas Gardell - 15

7) Virginia Andrews - 14

8) Viveka Lärn - 13 Jag har aldrig läst hennes vuxenböcker, men plöjde glatt igenom både Mimmi och Tekla-böckerna flera gånger som barn.

9) På nionde plats blir det delat, eftersom jag läst tolv titlar av både Katarina Taikon och Charlaine Harris.

10) Sist men inte minst, fem författare som jag läst 10 böcker vardera av:
Douglas Coupland, Per Anders Fogelström, Lucy Maud Montgomery, Peter Pohl och Laura Ingalls Wilder.


1 kommentar:

  1. Virginia Andrews fick vara med på min lista också, jag har också läst 14 av hennes böcker. Konstigt :)

    SvaraRadera