söndag 30 augusti 2015

Urban Legends

Urban Legends är en liten pocketbok av Claes Nordenskiöld som jag hittade på en loppis nyligen. Jag älskar vandringssägner, allt sedan jag besökte bibliotekets spökhistoriekvällar som nioåring och bibliotikarien skrämde livet ur mig med högläsning ur Bengt af Klintbergs Råttan i pizzan. (Det är fortfarande en av de läskigaste böcker jag vet, jag skulle aldrig läsa den om jag vet att jag ska sova ensam).
Den här nya boken var dock en besvikelse. De flesta av historierna hade jag redan hört, och de som var nya var varken särskilt roliga eller läskiga, och författaren har generellt tagit i för mycket genom att hitta på exakta namn och platser - så brukar det faktiskt inte vara. En äkta vandringssägen börjar med "min mosters kompis berättade att hon har en kollega som känner en som... " Inte med "Kim Corr hade beställt en palm".
Jag kom på mig själv med att sakna af Klintbergs vetenskapliga approach också, en viktig del i vad som gör Råttan i pizzan, Den stulna njuren och Glitterspray till så bra böcker är ju hans kommentarer, källhänvisningar och analyser av historierna.
Men men... den är ändå kul att ha i bokhyllan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar