söndag 20 september 2015

En klassisk deckare

Poirot och Hastings är på semester i badorten St. Loo när de träffar Nick Buckley, en ung kvinna som utsatts för fyra mordförsök under lika många dagar. Poirot, som egentligen pensionerat sig, bestämmer sig för att ta sig an fallet och stoppa den presumtiva mördaren innan han lyckas med sitt dåd.

Jag gillar dessa gamla deckare som ger en mysig känsla trots att de handlar om ond bråd död och jag älskar utseendet på Bookmark förlags nyutgåvor av Agatha Christie. Böckerna om Poirot är inte mina favoriter, jag har alltid föredragit Miss Marple och de fristående böckerna. Badortsmysteriet är en klassisk Poirot-historia där alla är misstänkta och alla har hemligheter att dölja. Jag brukar ofta gissa vem som är mördaren, med blandat resultat, här var det svårt, men kändes rätt självklart mot slutet. Alla relevanta fakta kom fram och jag lyckades gissa mig till några av sakerna innan de avslöjades, vilket alltid känns bra.

Som vanligt i Christiedeckare får man lite snabba beskrivningar av miljöer och personer, inte så utvecklade men tillräckligt för att bilda sig en uppfattning om allting. Lite skön sommarkänsla och en väldigt lättläst bok gör den perfekt för en eftermiddag på stranden eller i hängmattan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar