tisdag 5 januari 2016

Ett vet jag säkert

Ett vet jag säkert är en samling krönikor skrivna av Oprah Winfrey. Som man hade kunnat vänta sig handlar det mycket om att välja väg i livet, vara sig själv, hitta saker att vara tacksam för... Ja, sånt som Oprah brukade prata om i sin tv-show.
Det tog mig ganska lång tid att läsa ut boken, trots att den inte var särskilt tjock. Jag var helt enkelt tvungen att ta ett par texter i taget för att undvika att det kändes tjatigt. Variationen i teman är inte den största...
Jag blev lite besviken på att jag inte alls kände igen Oprahs röst i texterna. Ämnena kändes verkligen typiska, men för mig kändes det som att vem som helst hade kunnat vara författaren. Förmodligen är det en översättningsfråga. Jag menar inte att översättningen är dålig, utan att det nog är svårt att byta språk på en så känd röst utan att något går förlorat i processen.
Trots att jag låter kritisk nu tyckte jag ganska mycket om boken. Kvalitén på texterna varierar, vissa är väldigt fyllda av floskler och då blir det tråkigt, men andra känns personliga och ärliga och då blir det riktigt bra.
För den som gillar det lilla extra i bokformgivning är Ett vet jag säkert en liten pärla. Snyggt och stilrent omslag med struktur, bokmärkesband och som om inte det var nog så är sidorna sådär skrufsigt ojämna som om det var en gammal, sprättad bok. Väldigt fint alltihop!
Tack Bookmark för recensionsex!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar