söndag 31 januari 2016

Guideböcker - Moskva


Inför resor gillar jag att förbereda mig genom att läsa på. Ofta blir det nästan lite maniskt, på nivån att jag googlar efter exakta adresser till butiker som verkar kul, men mest är det faktiskt för att ha koll på sevärdheter på resmålet. Även om google såklart är din vän, och det finns extremt mycket intressant att hitta via tripadvisor.com så gillar jag att titta i fysiska guideböcker också. 
Vi fick Eyewitness travel Moscow i julklapp, och Lonely planet och Berlitz lånade jag på biblioteket. Berlitz-boken har den uppenbara fördelen att den är liten och smidig (bra att ha med sig). Tyvärr var den utgiven 2008, och när jag såg det fokuserade jag på de båda andra som var betydligt nyare.
Jag skulle säga att de var likvärdiga både vad gäller innehåll och struktur.
Eyewitness travel är till största del skriven av Christopher och Melanie Rice. Den har snyggare layout än Lonely planet, glansigare sidor och känns allmänt ljusare och skarpare i kontrasterna. Längst bak sitter en plastig karta över centrum, som är tydlig och bra men som tyvärr inte märker ut alla gator med kyrilliska bokstäver vilket kan göra det svårt när man jämför med andra kartor, adresser från websidor osv.

Lonely planet väger mindre, vilket kan vara en fördel om man vi ta med den ut på stan. Även denna har en utvikbar karta som saknar kyrilliska gatunamn. (Det är ju en bra service att det ingår en karta, men jag måste säga att jag föredrar att plocka på mig ett gäng gratiskartor från hotellreceptionen. Jag har en tendens att skrynkla ihop tursitkartor och de går ofta sönder i handväskan, så för mig är det bättre att ha gratis/billiga kartor som man kan slänga efter nån dag). Innehållsmässigt skiljer sig de två böckerna inte så mycket åt. Båda är bra vad gäller sevärdheter, och ganska värdelösa på att tipsa och shopping (men så är ju alla guideböcker, om man inte är sugen på att handla på de dyraste varuhusen eller köpa väldigt exklusiva souvenirer).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar