måndag 2 januari 2017

Fascinerande historia

De första människorna kom till Europa under den senaste istiden. Därefter har det kommit två stora flyttvågor till, med odling från Mellanöstern och med hästar och nya sedvänjor från Asiens stäpper. Forskare avänder DNA-analyser av både fornlämningar och nutida människor för att förstå mer av forntiden. I Min europeiska familj de senaste 54 000 åren går Karin Bojs igenom den senaste forskningen och vad vi nu vet om vår tidigaste historia. Det är en otroligt intressant bok och jag har fått anstränga mig för att inte bara prata om den medan jag läst. Stenåldern har aldrig framstått som så intressant tidigare och jag har aldrig förstått hur mycket som hänger kvar till våra dagar. Förutom att jag har lärt mig en massa har jag också blivit sugen på att åka till de flesta ställen Bojs beskriver. Förutom kända platser som Stonehenge och grottmålningar i Frankrike finns det många ställen runt om i Europa där man kan lära sig mer. Planerar redan sommarsemestern.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar