tisdag 3 januari 2017

Hatad och älskad

Hatad och Älskad av Alexandra Nilsson dök upp som en överraskning i min brevlåda en dag i höstas. Jag blev jätteglad, för jag hade tänkt att jag gärna ville läsa boken. Det var länge sen jag läste Kissies/Alexandras blogg, men det fanns en tid då jag följde den - och det lät ju spännande att höra lite bakom-kulisserna-snack så att säga.
Boken levererar inte riktigt det den lovade, och jag känner mig lite lurad. Meningen var ju att jag skulle få veta mer, och få en större förståelse. Men: nej. Alexandra går igenom hela sin bloggkarriär och berättar om milstolpar och trauman, allt i blixtens hastighet utan att förklara särskilt mycket alls. Hon har verkligen råkat ut för en hel del på vägen, och blivit riktigt illa behandlad men det blir liksom bara märkligt att rada upp händelser och sen knappt kommentera dem.
Boken är skriven i samarbete med författaren Ylva Enström, och jag undrar lite varför Enström inte hjälpte till mer. Jag ser liksom ingenting i texten som inte kunde varit ett blogginlägg på Alexandras blogg. I en bok hade jag velat ha lite mer resonerande runt bloggen och livets utveckling. Det är också dåligt korrläst, många småfel och upprepningar som någon borde fixat.
Det är synd att resultatet blev så intetsägande, för jag tror absolut att Alexandra Nilsson hade haft en hel del att berätta - nu faller det lite för platt och funkar mer som en snabbsammanfattning av bloggen för inbitna fans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar