lördag 16 februari 2013

Tjuvarnas stad - David Benioff

Ibland får man helt fel uppfattning om en bok. En snabb blick på omslaget och titeln Tjuvarnas stad fick mig att tro att det var en fantasyroman. Jag blev därför en smula överraskad när jag började läsa och den visade sig utspelas i S:t Petersburg under belägringen under andra världskriget.

Det är en mycket bra bok. Huvudperson är sjuttonårige Lev, som tvingas ge sig ut på en expedition för att få tag på ägg. Färden går genom olika delar av S:t Petersburg och sedan ut på landsbygden,  mot tyskarnas linje. Misären och svälten i staden är tydlig, men också sammanhållningen mellan invånarna, hur de tillsammans kämpar för att överleva.

Jag tycker att Ryssland är fascinerande och skrämmande så det är alltid roligt att läsa om det landet. Den här påminde mig om en annan bok jag läst som också utspelade sig under belägringen. Kommer inte ihåg vad den heter, det var en barn-/ungdomsbok och det var rätt länge sedan jag läste den, men den har verkligen satt sig fast i minnet. Det är något med den omringade staden, de ständiga bombningarna och matbristen som är otroligt spännande att läsa om. Dessutom verkar det finnas någon speciell sorts S:t Petersburgs-anda som gör att invånarna tar motgångar med en klackspark.

Trots överraskningen att det inte var en fantasybok tyckte jag om den. På sätt och vis påminner den om ett klassiskt fantasyäventyr med ett episkt uppdrag, svåra situationer och oväntade medhjälpare men den får ett djup av att vara baserad på verkliga händelser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar